Eten groene bladgroenten verlaagt kans op diabetes
vrijdag 03 september 2010 09:05 Dagelijks broccoli, spinazie, spruitjes, boerenkool of een andere bladgroente eten, zou volgens Britse experten de kans op de ziekte met 14 procent verminderen. Groene bladgroenten verlagen het risico om type 2 diabetes te krijgen.Groene bladgroenten zijn rijk aan antioxidanten en magnesium en bewezen in eerdere studies al dat ze een rol kunnen spelen in het voorkomen van diabetes type 2. Ook bepaalde fruitsoorten zouden een heilzame werking kunnen hebben. Voor dit onderzoek vergeleken Britse experten van de Universiteit van Leicester, 6 studies. Wie dagelijks een groene bladgroente at, had 14 procent minder kans op de ziekte dan wie zelden of nooit eens spruitjes of broccoli op het menu zette.
Diabetes type 2
Bij type 2 diabetes is het lichaam minder gevoelig voor insuline. De alvleesklier maakt (in het begin) nog genoeg insuline, alleen de cellen van de organen reageren er niet goed meer op. De glucose blijft in het bloed zitten. Uiteindelijk zal minder insuline gemaakt worden, de organen reageren er tenslotte toch niet meer op. Deze vorm van diabetes kun je op alle leeftijden krijgen.
Met de studie wordt opnieuw gezegd dat groene bladgroenten gezond zijn. Maar belangrijker is dat dit onderzoek een verband legt tussen de consumptie van groene bladgroenten en het eventueel voorkomen van diabetes type 2. Meer onderzoek is echter nodig om de bewering te staven.
Vijf stukken fruit en groenten blijft momenteel de richtlijn van de Britse gezondheidsexperts om gezond door het leven te stappen. Ook na deze studie blijft het advies ongewijzigd.
Bron: Gezondheidsnet
Archief > 2010 > september
- 30-09-10 12:08 - Gemak dient de mens
- 29-09-10 09:20 - Helpt waterkers tegen borstkanker?
- 27-09-10 11:46 - Nieuws van uw groenteman
- 24-09-10 12:25 - Top 30 AGF die goed zijn voor uw ogen
- 22-09-10 09:07 - Meloen goed voor de bloeddruk
- 21-09-10 10:27 - Nieuws van uw groenteman
- 20-09-10 10:52 - Oudhollandse prakweken
- 16-09-10 10:22 - Handje noten per dag verlaagt cholesterolgehalte
- 15-09-10 09:17 - Eten van tomaten beter dan glas water
- 13-09-10 15:28 - Nieuws van uw groenteman
- 10-09-10 11:08 - Rode kool, zoete aardappelen, bonen en linzen toch erg gezond
- 08-09-10 09:24 - Blijf alert met bessen
- 06-09-10 11:04 - Nieuws van uw groenteman
- 03-09-10 09:05 - Eten groene bladgroenten verlaagt kans op diabetes
- 01-09-10 09:38 - 'Watermeloen bevat meer lycopeen dan tomaat'